Mer brann, mindre utslipp

Det tikket nettopp inn en nyhetsmelding fra SSB: Stadig mer ved i rentbrennende ovner. Kult tenkter jeg og leser:

I 2006 brant hver nordmann i gjennomsnitt 300 kg ved i boligen sin.Nesten 40 prosent av veden ble brent i rentbrennende ovner, og denne andelen øker raskt. Nye ovner ga i 2006 Norge 0,9 TWh ekstra energi av den forbrente veden og reduserte svevestøv utslippet med 14 000 tonn!

Dette er bra og det viser at hver og «can make a difference».

Jeg har fått en sånn rentbrennede ovn. Sparedusj, sparepærer og tetningslister er også på plass. Hva annet bør man gjøre? Mulig det er litt banalt å stille disse spørsmålene. Samtidig er det nødvendig. Noen ganger bør det offentlige gripe inn med virkemidler. Subsidiering av mer rentbrennende ovner, gjør at folk velger det fremfor andre løsninger. Avgiftspolitikken har effekt. Regjeringen har nå sørget for at flere kjøper diselbiler. Det bidrar til redusert CO2 (bra), men økt NOX (dumt). Ikke helt vellykket med andre ord.

Hvilke tiltak mener du er viktig? Spiller dette egentlig noen rolle?

Advertisements

2 responses to “Mer brann, mindre utslipp

  1. Sett at gjengs oppfatning er feil, og at global oppvarming ikke er menneskeskapt. Er ikke da det viktigste miljøtiltaket å redusere forurensning lokalt? Her går jo regjeringen dobbelt opp gal vei ved å stimulere til økt NOx-utslipp i byene og ved å opprettholde engangsavgiften som fordyrer nye, miljøvennlige biler.

  2. Programsekretariatet

    ikke al gore: hm – skjønner ikke helt logikken din. Dersom du mener det er viktig å redusere lokal forruresning, oppfatter jeg det er fordi du mener den skapes av mennesker? Og hva mener du da med den første setningen?

    Jeg er imidlertid enig i poenget ditt om at det er viktig å redusere lokal forruresning. Og ja, jeg er også enig i at den avgiftsvridningen regjeringen gjennomførte bidrar til å øke lokale NOX utslipp. Poenget ditt med engangsavgift som fordyrer miljøvennlig biler er derfor godt.

    Spørsmålet er: Mener du det er riktig å bruke avgifter som belønner miljøvennlige biler (og andre produkter), og som straffer forrurensende biler/produkter?

    Spørsmålet høres banalt enkelt ut, men konsekvensene er jo f.eks. mer miljøavgift på flyreiser, høyere avgifter på f.eks. produkter som brukes mye strøm (komfyr, mikroovn, kjøleskap) enn produkter som ikke gjør det. osv. Hva da f.eks. med hensynet til folk som bor i distriktene og er avhengig av småfly – hva skal vi prioritere?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s