Snoking i mail

Hva mener vi om at sjefer snoker i ansattes e-post? Joda, svaret er vel umiddelbart opplagt, men jeg lurer på om det kan problematiseres. Som arbeidstakere er vi lønnet i arbeidstiden for å gjøre jobben vår. Og skal vel strengt tatt ikke drive med andre ting. Nå ligger det an til at noen firmaer vil stenge tilgang til f.eks Facebook i arbeidstiden – fordi mye av tid går til nettopp helt andre ting enn jobb.

Vel, tanken som egentlig er i hodet mitt, er: Vi har mange elektroniske hjelpemidler etterhvert og god anledning for mange til å benytte seg av dette til litt adspredelse i løpet av en arbeidsdag. Jeg tror strengt tatt det er greit (nødvendig) å kunne koble av litt i løpet av dagen. Man trenger litt avbrekk. Men når det gjelder e-post og internettaktivitet flyr tiden fort… Er det greit at arbeidsgiver prøver å begrense sånn aktivitet? Er dette i det hele tatt en problemstilling? Det blir fort et spørsmål om brudd på personvern og ytringsfrihet. Når sakene som mailes og skrives går fra å være et uskyldig *hei* til å bli nedrakking på kolleger eller sjefer eller spredning av fortrolig informasjon, blir situasjonen mer alvorlig.

Hva synes du?

Advertisements

9 responses to “Snoking i mail

  1. Selvsagt er det greit at arbeidsgiver begrenser muligheter til å gjøre andre ting enn det man er betalt for. Men da bør arbeidsgiver ha et reglement som er utarbeidet i samråd med ansatterepresentanter..

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med frihet og ansvar

  2. Jeg tror at hvis det er grunnlag for å rakke ned på sjefen per mail – så er det en sikkerhetsventil at folk får gjøre det.

    Hvis det ikke er grunnlag for det, eksisterer ikke problemet.

    Når det er sagt, selvsagt skal en ikke drive med private ting i arbeidstiden som en regel. Imidlertid kan jeg ikke se annet enn at en arbeidsgiver på tradisjonellt vis bør kontrollere effektiviteten – hvis det som skal bli gjort faktisk blir gjort, ser jeg ikke på en privat mail i ny og ne som et problem.

    Mennesker på en arbeidsplass kommuniserte med hverandre lenge før epost ble oppfunnet. I dagens arbeidsplass blir det nok mindre av den prat person til person som en hadde før. Alikevel er slik kommunikasjon viktig for trivsel, som igjen øker produktivitet.

    Jeg synes snoking i mail er en uting – og belyser at sjefen er inkompetent fordi han eller hun ikke klarer å skape et effektivt miljø i utgangspunktet.

  3. Programsekretariatet

    Egoisten:
    tiltredes! Veldig enig i at det er fornuftig å samarbeide med de ansatte om retningslinjer.

    helge samuelsen:
    gode kommentarer.

  4. Jeg skjønner ikke hvorfor folk bruker jobbmailen sin til private ting. Kan de ikke bruke en web-mail til å henge ut sjefen sin om de absolutt føler behov for det…

  5. Programsekretariatet

    martine votvik:
    Det andre alternativet er selvsagt å bruke e-posten til (den j—-la) teite kollegaen på kontoret, når vedkommende er til lunsj… ;-D

  6. Med snoking oppfatter jeg at man uten den ansattes viten og vilje, leser epost. Det er ikke akseptabelt.

    Vi har inngått en avtale med våre ansatte om at i spesielle tilfeller (sykdom, reise etc) der vi har behov for å gå inn på vedkommendes mail, kan vi gjøre dette etter å ha gitt beskjed.

    Ellers oppfordrer vi til å skille private og jobbrelaterte mailer med separate mailkonto.

    Men ren snoking for å sjekke hva de ansatte driver med, tyder på at det er noe galt med arbeidsmiljøet i bedriften.

  7. Programsekretariatet

    vox:
    enig med deg. Virker som dere også har et ryddig og avklart forhold mht sykdom etc. Det er jo en reell problemstilling alle steder, og dere er tydeligvis godt forberedt.

    Det virker så opplagt å gjøre noe på den måten, men disse rutinene er nok fraværende de fleste steder – burde i grunnen tipse både arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene om at dette er god personalpolitikk som kanskje burde være obligatorisk på dagens arbeidsplasser. Det bevisstgjør de fleste på problemstillingen også.

  8. Øyvind Sæther

    Jeg er enig med Martine Votvik. Mitt syn på problemstillingen «Bør sjefen snoke i de ansattes e-post?» er .. kanskje. I utgangspunktet nei. Slutter en ansatt kan det være gode grunner til å se hvilke ubesvarte e-post fra kunder som vedkommende har liggende i innboksen, etc.

    Den egentlige problemstillingen er: Bør du bruke jobbens e-post til å skrive intim privat e-post? Er det så vanskelig å lage seg en egen e-postadresse til privat bruk? (relevant her er noe jeg først påpekte for mange, mange år siden: E-post er som å sende postkort, e-post sendes i klartekst og hvis du ikke skjønner at du kan og bør kryptere e-posten med gnupg – som er gratis – så kan du ha det så godt om noen leser den, ikke bare sjefen, men de som sitter på brannmuren, mottakers MTA/brannmur, etc).

    Når det gjelder Facebook etc, så er det å stenge Facebook en *snill* løsning. Hvis du har ansatt noen for å gjøre en jobb og de ikke gjør den men istedet gjør helt andre ting (facebook/spesifikt hva annet er irrellevant..) så er den innlysende løsningen å sparke dem og heller ansette noen som bruker arbeidstiden til.. arbeid.

  9. Programsekretariatet

    øyvind:
    ja 🙂

    må forøvrig innrømme at jeg ikke kjenner til gnupg. Hva/hvor/hvordan?

    Nå er forøvrig det letteste og greiest i mange sammenhenger likevel å lage seg en privat e-post adresse. så slipper man å lure.

    en annen ting er jo avogtil når det sendes en e-post fra en arbeidsplass så kan mottakere også begynne å lure hvem som egentlig tar kontakt.

    Tenk deg å få en e-post fra NN@vg.no.. noen av oss vil i allefall begynne å anta en en sånn e-post ikke er om et privatanliggende, men kanskje er det likevel…..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s