Rushtidsavgift – køhelvete

Forrige uke gikk NHO ut med brask og bram og tok til orde for rushtidsavgift. I vinter har det jevnt og trutt vært kaos i jernbanetrafikken. Snø og kulde har vært greit å skylde på. I går og i dag har det vært sol og varme på Østlandet likevel har togtrafikken stått dønn stille. Strømstans får vi høre. Det er åpnebart behov for kraftig satsing på vedlikehold av dagens infrastruktur. Det snakkes det ikke så mye om; kanskje fordi det ikke innebærer noen røde snorer som skal klippes av en statsråd?

I innstilling til Høyres stortingsvalgprogram er dette tatt på alvor:

Store deler av jernbanenettverket i Norge er moden for fornyelse. Høyre vil derfor satse på en helhetlig og langsiktig utbyggingsplan som gjør jernbanen til ryggraden i de regionale og det nasjonale transportsystem. Første ledd er utvikling av lokal- og intercity-tilbudet rundt de store byene, samt kapasitetsøkende tiltak for godstrafikk på bane på de nasjonale strekningene. Høyre vil sørge for kraftig opptrapping for å ta igjen etterslepet i vedlikehold av jernbanen.

Jeg vil anbefale NHO å støtte Høyre i denne politikken. Så kan vi komme tilbake til avgifter når folk får alternative transportmuligheter som fungerer og er stabile.

Advertisements

0 responses to “Rushtidsavgift – køhelvete

  1. Det er en ting jeg ikke helt forstår, hvordan kan det være mulig att tre kjøreledninger ryker samtidig? sannsynligheten for det er vel nesten lik null. er det noen som går rundt og klipper dem ned eller? hvordan er det med slitasjemåling og planlagte utskiftninger finnes det i NSB? det er litt merkelig, når det forekommer slike ting, burde ikke NSB begynne og tenke på andre kjøreledninger som ble satt opp rundt samme tiden. er det på tide å foreta litt vedlikehold her og der?

  2. En god latter forlenger livet 🙂
    Vil du ha eit godt råd? FLYTT ut av oslo så slepper du alle problema som er der :kø uansett kor du skal,sure folk,dårlig service, bilister som tuter å stresser for å komme seg 3m lenger fram, autopass, blind vold og du slepper synet av norges styggaste by 🙂 ha ei riktig flott veke utan kø og kaos 😉

  3. Programsekretariatet

    anonym #1:
    Egentlig skulle det være umulig å forstå dette – enig med deg. Skyldes vel at det er ENORMT etterslep mht vedlikehold på det meste av jernbanesektoren.

    anonym #2
    Problemet er jo ikke for dem som bor i Oslo. Her går kollektivtrafikken greit. Problemet er for de hundretusener som bor i kommunene og fylkene rundt Oslo og som jobber i hovedstaden. Toget går ikke derfra og inn til byen derfor blir det kø.

    Hvor foreslår du forresten at de skal flytte? Har du jobb til dem også? Og veier/kollektivtrafikk som fungerer?

  4. En honnør til NHO for å mene noe positivt om køprising. Har egentlig aldri forstått hvofor Høyre danser med det populistiske Frp i sin motstand mot dette gode miljøtiltaket.

    Køprising fungerer utmerket i Stockholm og London, med gode miljøgevinster. Dette burde også innføres i Oslo.

  5. Programsekretariatet

    anonym #3
    Både i London og Stockholm er dette lokalt fattede vedtak. I klimaforliket som Høyre var med på i Stortinget, så er det et element som gjelder veiprising – rushtidsavgift. Det støttet Høyre i klimaforliket, fordi forutsetningen er at beslutningen må skje lokalt. Dvs i dette tilfelle i Oslo bystyre.

    Veiprising i dag medfører en relativ større økning i transportutgifter for familier/personer med dårlig råd. Er det bra?

  6. Støtte høyre i sitt forslag??
    De har jo i hovedsak, sammen med AP
    sørget for at vi har den situasjonen vi har.
    Til motorveier og tuneller har man alltid penger, bare ikke til jernbane.
    Nå er det jo også slik at de store partier utaler seg positivt til togutvikling og satsning på kollektivt for å vinne stemmer, ikke fordi de mener det fra «hjertet»
    Kollektivtrafikken har i de siste par år økt med nærmere 20%. La det nå bli 20% mer…hva skjer da.
    Ved å gi din stemme til Miljøpartiet De Grønne blir det satset på vedlikehold og utvikling av kollektivtrafikken. Lavere priser og et fungerende nettverk dit folk bor.
    Andre byer i Europa, med langt dårligere økonomi får det til.

    Vinur Tansem

    Miljøpartiet De Grønne

  7. Programsekretariatet

    Basic Age/Vinur Tansem:
    Takk for kommentar, men 🙂

    «De har jo i hovedsak, sammen med AP sørget for at vi har den situasjonen vi har.» Eh…hvorfor da så knallhard motstand og kritikk fra AP til Høyres samferdelsepolitiske forslag?

    I motsetning til Miljøpartiet de grønne, som synes å tro at det går an å ta trikk, buss og tog over hele landet, erkjenner Høyre at for mange som bor rundt om i distriktsnorge er faktisk bilen det eneste reelle fremkomstmiddelet. Derfor må det satses på trygge og gode veier, men samtidig må det, særlig i sentrale storbyområder, satses skikkelig på utbedring og utbygging av godt kollektivtilbud (og mellom storbyregionene – ICE-tog/godstransport på skinner).

    Mulig jeg er litt urettferdig over, men jeg har altså ikke klart å registrere at dere har noen forståelse for utfordingen med kommunikasjon i distriktene.

    Et vesentlig tilleggspoeng dreier seg også om å være teknologioptimist. I Høyres program legges det blant annet opp til tiltak som fremmer mijøvennlige biler (elbiler etc). Dette har jo med velferdsutvikling å gjøre. Skal ikke folk få eie eget kommunikasjonsmiddel? Eller skal ambisjonen kanskje heller være at dette kommunikasjonsmiddelet bør bli stadig mer miljøvennlig?

    Vi vil vel ikke tilbake til hest og kjerre?

  8. @programsekreteriatet:»Veiprising i dag medfører en relativ større økning i transportutgifter for familier/personer med dårlig råd. Er det bra?»

    Å stå i kø har aldri vært gratis. Tvert i mot. Men NHOs forslag handler om å ha gode alternativer til bilkøer FØR man innfører veiprising.

    Ellers er svært mye av togkaoset vi opplever i dag og tidligere i vinter rett og slett resultat av mange års unnlatelsessynder. Fra alle politiske parti.

    Etter å ha bodd i Bærum i mer enn 30 år og sett hva Høyre har gjort i posisjon, er jeg dessverre ikke overbevist om Høyres valgløfter innen samferdsel står til troendes. Denne gangen heller.

    Jeg kan minne om at Jan Tore Sanner og Leif Frode Onarheim i 2001 lovte ny E-18 om Høyre fikk regjeringsmakt. Høyre fikk regjeringsmakt, men bygging av E-18 har ikke startet ennå.

    Denne artikkelen fra Budstikka 20.april 2005 forteller en del.

  9. Programsekretariatet

    Vox:
    «Å stå i kø har aldri vært gratis. Tvert i mot. Men NHOs forslag handler om å ha gode alternativer til bilkøer FØR man innfører veiprising.»

    Er i grunnen enig i det. Trygve Hegnar sa omtrent det samme i lederen i Finansavisen på fredag eller lørdag.

    «Ellers er svært mye av togkaoset vi opplever i dag og tidligere i vinter rett og slett resultat av mange års unnlatelsessynder. Fra alle politiske parti.»

    Kan ikke vri meg vekk fra denne heller.

    Registrerer at du ikke tror på samferdselsløftene til Høyre (litt usikker på om du legger til grunn poisisjonspolitikken i Bærum/Akershus, eller på riksplan). Uansett – du mener vel ikke at Høyre IKKE skal ha samferdeselspolitikk? Du mener vel heller ikke at Høyre IKKE skal ha løfter og ambisjoner også om vei og kollektivtranport for neste stortingsperiode?

    I og for seg enig i noe av kritikken du fremfører, men nå blir det liksom kun det og ingen tanker om hva som burde være løsningen.

    Er du uenig i de samf.politiske løftene Høyre nå går til valg på – ikke minst at vi nå i programmet sier «Høyre vil sørge for kraftig opptrapping for å ta igjen etterslepet i vedlikehold av jernbanen.»

    Hvis du er derimot er enig, er det lov til å se det også:-)

  10. Selvfølgelig vil folk også i framtiden få lov til å ha sin elskede bil, og særlig er det viktig for de som bor i distriktene. Miljøpartiet hadde sitt landsmøte i Lofoten hvor mannuten bil ikke kan komme seg fra A til B. Dette gjelder også mange områder rundt Oslo og andre storbyer.
    Men bilkjøring kan reduseres vesentlig i de store byer, og med et enda bedre tilpasset tog og bane nett gir det folk i og rundt Oslo et sikkert transportmiddel. Men, som også Høyre også har funnet ut av, man må satse fullt på det.
    I flere Tyske byer, feks Freiburg, Karlsruhe, Stuttgart kjører T banen 60 km ut av byen, tette avganger og rene pene vogner.
    90% av bilkjøring er strekninger under 6 km. (Tall fra EU) Man trenger ikke kjøre bil til Oslo når man bor på Røa eller Stovner, det er det vi mener.

    Vinur Tansem

    Miljøpartiet De Grønne

  11. Programsekretariatet

    Nes Green Deal/Vinur Tansem

    Er i grunnen mye enig i det (siste) innlegget ditt. Hyggelig at du også erkjenner «..som også Høyre også har funnet ut av, man må satse fullt på det» (kollektivtransport i/rundt de store byene):-)

    En annen refleksjon. Ettersom dere hadde landsmøte i Lofoten antar jeg mange delegater reiste med fly for å komme frem (selv om det går tog til Bodø)…..Hva tenker du/dere om fly/småflyplasser rundt om kring i landet?

  12. Nei, her ble det brukt tog.
    17 timer og 3 minutter. En nydelig togreise jeg kan anbefale alle andre.Vi hadde forberedt oss godt, god hjemmelaget mat, NSB serverer grillpølse med tørt brød.
    Og, (nå blir det latter) en deilig økologisk vin.
    En høyhastighetsbane ville det gjøre Norge litt kortere.
    Her gjør Tyskland også det riktige. Her følger ICE togene ofte motorveien. Opp steile bakker i 250 km t, bremser med magnetbremser…hva, da ville det blåse en «grønn storm»gjennom landet

  13. Programsekretariatet

    New Green Deal:
    «Nei, her ble det brukt tog.
    17 timer og 3 minutter. En nydelig togreise jeg kan anbefale alle andre». Innrømmer at jeg nå ble imponert – at dere alle (?) tok toget. Enig i at den turen er fin 🙂

    Ad sammenlikning med Tyskland. Ikke alltid like relevant egentlig. De har tross alt noen flere mennesker å fordele kostnader på.

    Når det er sagt, så er det blant annet noen tyske rådgivere som har bidratt med å se på Høyres visjoner om «Høyhastighetsring i sør-Norge: Oslo-Kr.sand-Stavanger-Bergen…

  14. Nei, her ble det brukt tog.
    17 timer og 3 minutter. En nydelig togreise jeg kan anbefale alle andre.Vi hadde forberedt oss godt, god hjemmelaget mat, NSB serverer grillpølse med tørt brød.
    Og, (nå blir det latter) en deilig økologisk vin.
    En høyhastighetsbane ville det gjøre Norge litt kortere.
    Her gjør Tyskland også det riktige. Her følger ICE togene ofte motorveien. Opp steile bakker i 250 km t, bremser med magnetbremser…hva, da ville det blåse en «grønn storm»gjennom landet.
    Angående flyplasser og småflyplasser er nok alle enig i at Norge er et langstrekt land med mange små plasser som er temmelig avsidesliggende.
    Det er viktig at vi i Norge gjør det mulig for folk å bo i distriktene og at de har gode og lett tilgjengelige reisealternativer. Fly kan være et alternativ. Det skal være lett for dem å utføre sitt arbeide og å kunne få besøke familie etc. Men, jeg synes all flyvning «bare for morro skyld» er totalt unødvendig.
    Med Ryanair til London eller Milano for å kjøe, kjøpe, kjøpe er helt uakseptabelt.
    Jeg vet også at tusenvis av flyreiser, såkaldte business flights er totalt unødvendig.
    Har selv over 20 år bak meg som bedriftsrådgiver og vet selv hvor mange unødvendige flyturer jeg hadde.
    Det skader ikke å tenke seg om før man vil «flykte»fra kontoret for å få noen hyggelige møter i et annet land eller by.
    Det er ikke det som gjør at man lykkes i businessen.

    Vinur Tansem

    Miljøpartiet De Grønne

  15. Programsekretariatet sa:
    Hvor foreslår du forresten at de skal flytte? Har du jobb til dem også? Og veier/kollektivtrafikk som fungerer?

    Vell etter å ha budd i hovudstaden i eit par år er det på tide å reise der i fra, «krisa» rammer Oslo ganske bra så er det på tida å pakke sammen. En tjener meir andre plasser i landet (ikkje i stor byer) Berre det å leige\kjøpe en knøtt liten bopel i hovudstaden ryker store deler av lønna på. Nei ut på landet der Veier og kollektivtrafikk fungerer som berre det, og en har større bopel til 1/4 av leige\kjøpe summen. 🙂

    Problemet er for de hundretusener som bor i kommunene og fylkene rundt Oslo og som jobber i hovedstaden? Som du skriver 100tusen tja trenger alle sammen å køyre i kvar sin bil? Går det ikkje bussa litt «lenger ute på landet»? det gjere det heilt sikkert om en gidder å sjekke\planlegge litt.

    Så kommer den gooood unskuldninger for å køyre bil!
    nr1
    Må jo levere\hente ungen i barnehagen. Så du står opp 2t tidligare så du er sikker på å rekke jobben om trafikk kaoset ikkje er heilt katastrofe, gjerne slutte 1-1,5 t tidligare på jobb så en kan hente ungen igjenn kansje det ikkje er fleire tusen andre som tenker samme tanken…..
    Sikkert ikkje en nabo unge eller 5 som skal samme plass?…planlegging.., Få kjenner vell naboen sin der uansett så kansje unskuldning godnokk?

    nr2
    Skulle handla også tar bilen til butikken som er 100m borte i gata.

    Du kan bygge veier i hovudstaden til du blir blå i fjeset men køer å kaos blir det garantert uansett.

    Neste gang du er ute å køyre bil i hovudstaden for å hente ungen på trening og mot alle odds skulle du havne i kø, ta å sjå på andre bilder kansje du ser noke ? som går igjenn å igjenn….

    GOD JUL!!

  16. Programsekretariatet

    anonym #2:
    Takk for et søtt og konstruktivt bidrag i debatten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s