En gledens dag for alle uten jobb: Ja til midlertidige ansettelser!

Høyres landsmøte vedtok nettopp å utvide muligheten til midlertidige ansettelser. Dette er en seier for alle som i dag blir holdt utenfor et trangt arbeidsliv, enten det gjelder nyutdannede eller andre uten arbeidserfaring.

Jeg husker godt da jeg var ferdig med studiene, og skulle ut i den store verden og søke jobb i 2003. I Trondheim var det praktisk talt umulig å få seg jobb. På helt ordinære stillinger som førstekonsulent i administrasjonen på universitetet, og tilsvarende andre steder, kunne det være flere hundre søkere. Som nyutdannet og uten såkalt nettverk, stiller man da ganske svakt. I en by med så stor akademikertetthet som Trondheim bites hestene om ganske ordinære stillinger.

Men det var ikke sånn at det manglet på arbeidsoppgaver. De aller fleste virksomheter, enten i det offentlige eller private, hadde behov for nye folk, men benyttet da bemanningsselskapene. Dette er en gunstig ordning, for sånne som meg den gangen. Men likevel: Jeg stilte bakerst i køen da jeg søkte jobber. Jeg husker jeg spurte hva årsaken var, og svaret jeg ofte fikk var at min erfaring hadde blitt mer vektlagt om jeg hadde vært «direkte ansatt». Ikke fast ansatt, men direkte ansatt av den jeg jobbet for.

Nettopp derfor mente jeg forslaget fra den forrige regjeringen om å likestille muligheten for midlertidige ansettelser i privat og offentlig sektor var positivt. En gledens dag, faktisk!

Nettopp derfor ble venstresiden og fagbevegelsens mottagelse så merkelig. Dette var en svekkelse av arbeidstagernes rettigheter, var ordlyden. Selv om forslaget la klare begrenseninger på hvor lenge man kunne ansette noen midlertidig, og likestille bestemmelsene for dette mellom arbeidsmiljøloven og tjenestemannsloven, klarte venstresiden å fremstille dette forslaget som noe som kom til å kaste folk ut av faste stillinger, og gjøre det vanskeligere for folk å få lån etc..

Hæ? HÆ? Si meg, Tore Sandvik, og andre sosialdemokrater: Hvis problemstillingen for mange i dag er at de IKKE får seg en jobb, delvis fordi ansettelseskostnadene er store og risikoen ved en «feilansettelse» er for stor for småbedrifter – hvordan kan da muligheten for de samme småbedriftene til å ansette noen midlertidig, med tidsbegrenset ramme, være en svekkelse av arbeidstagernes rettigheter? Flere vil jo få jobb, og ikke minst: Muligheten til å komme inn i arbeidslivet og få verdigfull erfaring vil øke sannsynligheten for en fast jobb.

Hvordan kan dette svekke rettighetene? Jeg deler ønsket om å ha gode rettigheter i arbeidslivet, men disse skal også gjelde for dem som står utenfor og vil inn! Det virker som om Arbeiderpartiet er ensidig opptatt av de som alt har jobb, uten tanke for dem som håper på en bredere dør inn i arbeidslivet.

Nettopp derfor er det nok en gledens dag i dag, når Høyres landsmøte igjen har vedtatt å øke adgangen til midlertidige ansettelser. I denne saken vil vi gjenoppta de forslag til endringer i arbeidsmiljøloven som regjeringen Bondevik II fremmet, Stortinget vedtok, men som det nåværende rødgrønne flertallet har reversert.

På grunn av en midforstått solidaritet og gjennom retorisk misbruk av begrepet «arbeidstagernes rettigheter!»

Torbjørn Sølsnæs
landsmøteblogger

Oppdatering:
Det tok ikke lang tid før LO, fellesskapets såkalte beskytter, kom på banen: Dette er en krigserklæring, uttaler leder av LO i Trondheim, og bystyrepresentant for Rødt, Arne Byrkjeflot til Adressa:

Mange opplever usikre tider i arbeidsmarkedet, problemer med å få lån i banken for å kjøpe seg et sted å bo. Har du ikke fast jobb får du i alle fall ikke lån i banken i disse dager. Vedtaket gir svar på det motsatte av hva vi trenger, tryggere arbeidsplasser og ordnede forhold i norsk arbeidsliv, sier Byrkjeflot.

Det Byrkjeflot ikke gidder å ta inn over seg er at arbeidsledige har enda dårligere anledning til å få lån. Og så kan det jo legges til at i dag er det neimen ikke så lett å få lån for dem med fast ansettelse heller. Men det viktigste bør jo være å gjøre inngangen til arbeidslivet bredere? Nei, ikke for Byrkjeflot. Ikke for LO og ikke for venstresiden.

Legg igjen en kommentar

