Stjerna – JernErna

Gårsdagen markerte starten på valgkampen i form av partilederdebatt på TV. Jeg er litt usikker på i hvilken grad disse debattene er nyttige for velgerne, og hvor mange som ser på. Når det er sagt kan vi alle glede oss over Erna Solbergs innsats. Hun var klar, tydelig, tok ordet, beholdet både det og roen – og fikk tydelig markert Høyres saker og standpunkter. Høyre går til valg på bedre skole, lavere skatt og flere og bedre veier. Så er nok noe av dette grunnen til terningkast seks fra VG, og bejubling av Erna.

At mange liker Høyres politiske program for den kommende stortingsperioden er ingen hemmelighet. I dag har også NHO offentliggjort sin dom over alle partienes program – utfra næringspolitisk ståsted (DN papir). Igjen er det gledelig å registrere at Høyre er der vi skal være – på topp. Høyres politikk er kort og godt den totalt beste næringspolitikken for landet.

Valget er i grunnen enkelt. Dersom du ønsker Høyres politikk er det bare å stemme Høyre. Kun et sterkt Høyre er garantien for en ny borgerlig regjering – som fører Høyrepolitikk.

Oppdatert:
Nå har NHO lagt ut sak om dette på egne
nettsider. Les og nyt. Høyre best på næringspolitikk.

7 responses to “Stjerna – JernErna

  1. Jeg liker Erna bedre og bedre….hun har en annen ro enn tidligere og er tydeligere i budskapet sitt.

  2. Skrev feil nettsiden….derfor en kommentar til 🙂

  3. Trine Grung:
    tror du snakker for ganske mange. Hyggelig å høre 🙂

  4. Jeg tror at Høyre vil gjøre en strålende valgkamp. Mye pågrunn av at Erna Solberg virkelig har stått frem som en handlekraftig og reflektert trygg politiker. Dette begynte ikke ved debatten i går. Men Erna har kommet med en rekke gode utspill denne høsten. Dessuten husker vi henne som statsråd.

    Når Kristin Halvorsen på sitt prepubertale nivå messet om at høyre vil bruke skattelettelser på de som har mest på bekostning av velferd synes jeg Erna på en reflektert og god måte klarte å få frem nyansene i dette. For det er jo noe høyre sliter med. Imaget om å være et parti for de som har mest. Og dette bruker de andre partiene. Jeg er så lei av at høyre blir anklaget for å gi skattelettelser til de rike på bekostning av velferd. Det kommer vi til å høre hele resten av valgkampen.

    Jeg er enig med mye av Høyres politikk. Men så er jeg opptatt av asyl og innvandring og der har FRP mest troverdighet. Så det blir nok FRP for meg. FRP har klart å gi seg en profil hvor de er opptatt av de svake i samfunnet. Selv om de vil gi skattelettelser og har mye høyre politikk.

    Høyre har også en sosial profil egentlig. Så er det bare å få det frem. Og det blir ikke så lett når de andre partiene konstant forsøker å klistre at høyre vil gi skattelettelser til de rike fremfor å satse på velferd.

  5. valgergøy:
    Takk for hyggelig kommentar. Er i grunnen også enig med deg i at Erna har vært på hugget en stund, men det er ikke så mange som har fått det med seg:-)

    Apropos innvandring. Du har vel ikke glemt Jern-Erna som jo var den statsråden som tidligere har bidratt til å rydde opp i galopperende innvandringskøer? 😀

    Spøk til side – og med alvor. Innsatsen Erna gjorde som kommunalminister viser at Høyre har klar og handlekraftig asylpolitikk. Den har vi ytterligere jobbet med, så om du leser programmet vårt på dette punktet tror jeg du blir positivt overrasket . Kan hende du da også får lyst til å stemme Høyre også av den grunn:-)

    (jeg sender gjerne programmet om du ønsker – ev kan du lese det her: http://www.hoyre.no/hendelse/1242229052.49

  6. «Valget er i grunnen enkelt. Dersom du ønsker Høyres politikk er det bare å stemme Høyre. Kun et sterkt Høyre er garantien for en ny borgerlig regjering»

    Så enkelt er det ikke, for den eventuelle nye borgerlige regjeringen er ikke den samme som den har vært. Jeg er litt splittet mellom tre partier, men har nok hallet mest mot Høyre. Og jeg har sansen for Erna! Det vanskelige er at selv om jeg er med på noen av grunnideene til FRP har jeg null tiltro til menneskene i partiet, og har mye imot både måten de legger frem ting på og logikken deres.

    Når jeg i tillegg føler meg på venstresiden av Høyre har jeg plutselig et veldig vanskelig valg foran meg.

    Jeg ønsker meg rett og slett noe midt i mellom de to reelle regjeringsalternativene.

  7. Minneapolise:
    Først – hyggelig at du stikker innom denne bloggen og avlegger en kommentar. Setter pris på det! 🙂

    Å velge et parti kan være lett og det kan være vanskelig. jeg tror ikke det er mange som finner et parti de er «100% » enig i. Og om jeg treffer noen som sier det blir jeg litt skeptisk.

    For mange tror jeg det handler om å finne det partiet du er mest enig med, eventuelt dersom du har en (eller et par) hjertesaker som er virkelig viktig for deg, så er jo også det en god pekepinn på hva som bør velges.

    Men dette gjelder politikken. Så kommer spørsmål (spekulasjoner) om regjering. Og da synes jeg fortsatt at det kan være lurt å ikke blir for taktisk selv. Når det kommer til stykke er det først og fremst valgresultatet som gir forhandingsstyrke mellom partiet. Og plutselig kan man også ende opp med en regjering som ingen hadde spådd på forhånd. Det skjedde faktisk i 2001. Da hadde Høyre vært med på å felle Bondevik I regjeringen en stund tidligere, og ingen trodde at Krf og V ville regjere sammen med Høyre umiddelbart etter det. Men det skjedd jo – og regjeringen satt i hele perioden. Det eksempelet viser kort og godt at mye er mulig i politikken. Om man har særlig sympati for et parti kan det derfor være lurt å gi det partiet så gode forhandlingskort som mulig. Mao gi partiet sin stemme.

    Om dette blir lettere for deg er jeg ikke sikker på, men dette er noen av mine refleksjoner i fallefall.

Legg igjen en kommentar

